Ontstaan van Stichting OGO

De Stichting Ondersteuning Gereformeerd Onderwijs Oost Europa is in 1993 opgericht. De kerken kregen de schoolgebouwen na de Wende van 1989 weer terug. Er was grote behoefte aan ondersteuning op allerlei terreinen. Dat gold zowel het materiële aspect als het inhoudelijke, verdieping van het christelijk onderwijs.

In ons land was het volop de tijd van de ondersteuning van scholen door middel van het werk van de schoolbegeleidingsdiensten. De Stichting OGO achtte het zinvol ook ondersteuning te bieden aan de door de overheid terugontvangen scholen door middel van ondersteunende instellingen. Daarom zijn destijds de schoolbegeleidingsdienst Begeleidingscentrum Gereformeerd Onderwijs en De Driestar betrokken om na te denken over de ondersteuning van de scholen. Dat staat in de statuten als volgt verwoord:

De stichting heeft ten doel (uit de statuten 2000)
a. Het verlenen van materiële- en onderwijsinhoudelijke steun aan christelijke scholen op gereformeerde grondslag in Oost – Europa
b. Het stimuleren van bezinning op en het wekken van belangstelling voor het onderwijs in Oost – Europa, onder andere door het uitgeven en verspreiden of het doen uitgeven en verspreiden van informatie over het onderwijs in Oost – Europa.
c. Het verrichten van alle verdere handelingen, die met het vorenstaande in de ruimste zin des woords verband houden of daartoe bevorderlijk zijn.

De stichting heeft om deze doelen te bereiken verschillende activiteiten bevorderd. Enkele daarvan zijn:

• het organiseren van uitwisselingsprogramma;s
  • het geven van voorlichting
  • het ontwikkelen van methoden
  • het ondersteunen van leerprogramma’s
  • het verstrekken van adviezen
  • het coachen van docenten